MenuVyzkoušet zdarma
Menu hamburger
  • Úvod
  • Blog
  • Papírové vs digitální faktury: Co říkají data a proč je čas na změnu?

Papírové vs digitální faktury: Co říkají data a proč je čas na změnu?

Papírové faktury z kanceláří stále nevymizely. Přestože je digitalizace moderní trend hýbající světem, některé firmy pořád posílají doklady poštou a archivují v šanonech. Jejich ruční zpracování stojí zbytečné peníze – digitalizace se přitom vyplatí malým firmám i korporátům.

Podíl digitální faktur v EU a ČR

Míra elektronických faktur ve firmách roste – ovšem ne tak rychle, jak bychom si přáli. Podle Eurostatu vystavuje digitální faktury 65 % firem v Evropské unii. V Čechách ale stagnujeme a Asociace malých a středních podniků uvádí, že u nás elektronicky fakturuje pouze 40 % firem.

Čím menší firma, tím větší odpor… u velkých firem a korporátů překračuje podíl v Česku už 60 %. Naopak malí podnikatelé s přechodem na digitalizaci stále vyčkávají, sami přitom ale nedokážou odpovědět proč. 

Náklady a efektivita papírových a elektronických faktur

Globální firma Billentis přišla se šokujícím odhalením. Zpracování jedné papírové faktury (od vystavení až po zaúčtování) stojí od 70 Kč do 150 Kč v závislosti na mzdě zaměstnance. Digitální faktura proti tomu stojí přibližně desetkrát méně a náklady jen málokdy převyšují 20 Kč.

Nejvíce peněz přitom stojí čas zaměstnanců. U papíru je doba zpracování 8 až 10 minut – účetní při ručním vytěžování faktur navíc riskují chybu a další náklady. Digitální fakturu zvládnou za minutu až dvě a při správné aplikaci na vytěžování faktur dosáhnou úspěšnosti až 98 %.

Přínosy digitalizace pro malé a střední firmy

Konkrétní přínosy záleží na velikosti podniku. Malým firmám digitalizace šetří náklady a umožňuje rychlejší cashflow, protože každá přijatá i odeslaná faktura se v účetnictví projeví ihned. Elektronické faktury navíc usnadňují vedení agendy a export dokladů pro účetní.

Větší firmy si pochvalují integraci do ERP systémů, automatizaci načítání faktur, kontrolu DPH a párování s objednávkami. Ve firmách s účetním oddělením digitalizace usnadňuje dohledatelnost a kontrolu – faktury jsou opatřeny auditním záznamem a časovým razítkem.

Výhody elektronické fakturace

Papírové faktury jsou relikt minulosti. Šanony zabírají místo, zpracování je časově náročné a náchylné k chybám. Elektronická fakturace je rychlejší, přesnější a v neposlední řadě také úspornější. Co si podnikatelé nejvíce chválí na elektronických fakturách?

  • Rychlé doručení a automatické zpracování faktur
  • Méně chyb díky automatické kontrole dat a napojení na účetní systémy
  • Snadná archivace a okamžité dohledání dokladů
  • Zabezpečení proti úniku dat díky šifrování a přístupu na základě oprávnění
  • Lepší přehled o splatnostech a efektivní vedení cashflow

Nevýhody elektronických faktur

Na druhou stranu s sebou elektronická fakturace přináší nutnost internetového připojení. U firem s větším počtem zaměstnanců se digitalizace pojí s nutností zaučování a neochotou některých zaměstnanců při přechodu na nový systém.

Nevýhody elektronické fakturace vycházejí převážně z lidského faktoru. Záleží tedy hlavně na vedení firmy, jak přechod na nový systém odkomunikuje. Moderní aplikace na vytěžování dokladů navíc automaticky pracují s většinou známých formátů a práce s nimi je snadná.

Elektronická fakturace je nevyhnutelná

Digitalizace není volba, ale nutnost. Evropská unie navíc plánuje plošnou digitalizaci daňových dokladů, a tak se ani české firmy nevyhnou změně. Digitalizace se stane nutným krokem, který směřuje nejen ke splnění zákonných povinností, ale také vyšší konkurenceschopnosti.

Přechod nemusí být složitý – stačí k němu správné nástroje. Aplikace pro fakturaci jsou dostupné i malým firmám a uživatelé je často nasadí i bez zásahu IT specialisty. Čím dřív podniky přejdou na moderní metody, tím rychleji se přizpůsobí současným standardům.

 

Proč si jako účetní vybrat Alice? Těchto 10 důvodů vás přesvědčí 

Zaujala vás naše česká aplikace Alice a zvažujete, zda vám dokáže pomoci? Ještě než se na to podíváme, v první řadě se určitě hodí říci, že i přesto, že k jejímu fungování využíváme (naši vlastní) umělou inteligenci Redque, vaši pozici se URČITĚ nechystáme nahradit! Nebojte se, naším hlavním cílem je účetním práci zjednodušit a díky eliminaci ručního přepisování i poskytnout více času na ty úkoly, které vyžadují lidské zapojení.  

Číst více