Jak se rodí Digitalizace 2.0: Karel Tinka a jeho cesta k automatizaci s AI
Od Basicu k digitalizaci 2.0
Svůj první program napsal už ve 14 letech – chtěl si ušetřit čas s domácími úkoly, aby měl více času na fotbal. Automatizací domácích úloh nevědomky vstoupil do vod, ve kterých plave celý život.
Dnes Karel Tinka pomáhá českým firmám s digitalizací. V roce 2000 se podílel na implementaci ERP Prytanis do spediční firmy M+L Logistic. Platformu ale rozvinul a vytvořil systém, který automatizoval skenování a digitalizaci faktur.
Na konci roku 2024 přišla éra Digitalizace 2.0 – a do hry vstoupila Alice. Zaujala ho především tím, že dokáže vytěžit konkrétní položky z faktur a umožňuje tak:
- detailní sledování nákladů v jednotlivých projektech,
- rychlejší reporting a přesnější přehledy,
- pokročilé vyhodnocování trendů napříč dodavateli.
Přínosy i slabé stránky Alice
Největší výhoda podle Karla Tinky spočívá v kombinaci OCR a umělé inteligence. AI vytěží každou položku na faktuře – v automobilové dopravě díky tomu sledují opakování úkonů u externích dodavatelů. Dlouhé týdny práce se tím zkrátily na minimum.
Alice navíc umožnila další automatizaci. Vytěžená data se díky nastaveným procesům zpracovávají v ERP Prytanis, což usnadňuje práci celému ekonomickému oddělení ve firmě.
Karel Tinka v rozhovoru poskytl i cennou zpětnou vazbu. Alice se podle něj při vytěžování dokladů potýká s rozpoznáváním znaků u některých typů faktur – obvykle se jedná o faktury vytištěné z nestandardních účetních programů.
Zároveň ale dodává, že Alice kontroluje sama sebe a díky kontrole součtů na některé nesrovnalosti upozorní. Pro nás je to cenný podnět a možnost pro další vývoj..
Chybovost se vždy odvíjí od metriky
V rozhovoru jsme se dostali také na počítání chybovosti. Alice vytěžuje doklady s přesností 98 %. Záleží ale na tom, co a jak měříte. Každá firma si proto musí nastavit vlastní měření a metriky – nejde jenom o počet chyb, ale o to, kde se chyby nacházejí a co je s dokladem špatně.
Máme pro vás ale dobrou zprávu. V Alice chystáme rozšíření dashboardů, které vám s nastavením měření a reportingem pomůžou. AI se navíc pořád učí a chybovost u konkrétních procesů se postupně snižuje.
Co když se účetní bojí digitalizace?
Karel Tinka i my v Alice se mnohdy setkáváme se strachem účetních. Obávají se ztráty zaměstnání i toho, že práci s novými technologiemi nezvládnou. Že to tak není, jsme probírali v minulém podcastu – díky digitalizaci mají účetní dostatek času na skutečnou práci.
Největší přínos vidí Karel Tinka v jasném nastavení pravidel. Účetní digitalizuje 100 % dokladů – bez ohledu na to, jestli je skenuje nebo sbírá na e-mail. Díky tomu na nic nezapomene a žádný doklad jí nezapadne – i když ho dostane v krabici od bot.
Důležitá je také úspora času. To, co dříve zabralo několik hodin, zvládne umělá inteligence za několik minut. Jak ukazuje příběh Karla Tinky a Prytanisu – účetní navíc získá důležité podklady a data k tomu, aby se podílela na strategických rozhodnutích ve firmě.
Co dalšího jsme probrali? Jak těžké je zavedení umělé inteligence? A existuje ideální stav, do kterého by se měla digitalizace dostat? Pan Karel Tinka se s námi podělil o cenné zkušenosti, vy si je poslechněte v podcastu.

