Velmi často se nás klienti ptají, jak správně (a zda vůbec) archivovat daňové doklady online, aby byly připraveny pro případnou kontrolu z Finančního úřadu.
Při dodržení zákonů je možné vaše daňové doklady uschovávat pouze v rámci online archivace. Nejdůležitější je být schopen prokázat shodu elektronické verze dokumentu s originálem. Doporučujeme vám ale i přesto kontaktování Finančního úřadu, pod který vaše firma spadá. Z naší zkušenosti víme, že přístupy úřadů se v rámci České republiky mírně liší.
- Vycházíme přitom z dokumentu vydaného Generálním finančním ředitelstvím.
- Dotaz: Má-li plátce archivovány daňové doklady v elektronické podobě a současně zaručuje věrohodnost původu a neporušenost obsahu těchto daňových dokladů prostřednictvím auditní stopy, vzniká povinnost související dokumentaci rovněž archivovat v elektronické podobě?
- Odpověď: Forma archivace dokumentů prokazující auditní stopu není rozhodující, tj. související dokumentaci tvořící auditní stopu je možné archivovat v listinné i elektronické podobě dle rozhodnutí plátce.
Dále se daná problematika řeší i v rámci Zákona o dani z přidané hodnoty ( č. 235/2004 Sb. )
Elektronické uchovávání daňových dokladů
- (1) Daňový doklad lze převést z listinné podoby do elektronické a naopak.
- (2) Daňový doklad lze uchovávat elektronicky prostřednictvím elektronických prostředků pro zpracování a uchovávání dat.
- (3) Při uchovávání daňových dokladů prostřednictvím elektronických prostředků musí být rovněž elektronicky uchovávána data zaručující věrohodnost původu daňových dokladů a neporušenost jejich obsahu.
V rámci aplikace Alice vám zjednodušujeme přípravu účetních záznamů pro případnou kontrolu. Veškeré nahrané dokumenty (PDF) opatřujeme časovým razítkem a „košilkou“, tedy základními informacemi o původu a zpracování daného daňového dokladu.